tisdag 11 december 2012

Tackkort och Pepparkakshus

Hej på er!
Tänkte visa ett Tackkort/vinterkort som min sambo ville ha och ge till en granne som hjälpte oss med vatten när vår brunn sinade i höstas och har man hästar som vi så är man verkligen beroende av vattnet.
Här kommer bildernaKortet kommer jag även att lämna in till Pysseltagens Decembertävling där man skulle skapa någontin i färgerna vitt begie och brunt + att man fick sätta till en valfri färg.
Stämplat lite med vintage photo texter och lyktstolpar lyktstolparna fick lite glossy accent på sig . Har provat min nya dies från mermory box , små och stora snöflingor massor av blommor i brunt begie och vitt pyntbär i vitt och guld. Ja guld blev min valfria färg till tävlingen. vita kvistar och fina pärloroch till sist ett metallhörn på alldeles fel håll fast jag tyckte det blev bra så.


Insidan med plats att skriva och på vänstersidan en liten ficka där det kommer att hamna en Harry Boy


Basidan med stämpel och lite band


Sen har vi haft lite roligt här hemma också det har varit pepparkakshusbak (det blev visst ett långt ord)
Huset är i vinkel med en liten veranda och en kupa på baksidan kyrkan ,granen,en liten tomte o snögubbe och de små husen har jag målat i porslin ( för nästan hundra års sen)
Det här pepparkakshuset började jag att baka när min dotter firade sin första jul, tillsammans med en mycket god vännina som också hade barn jämngamla med min. och dottern är i dag 24 år.

gavlen och lite av kupan


Närbild på Kyrkan
Ja det var allt för den här gången önskar alla en skön vecka och stressa inte det blir jul ändå :)))
Kramar Mona



11 kommentarer:

bili sa...

Mycket fint kort med fina dekorationer. Snyggt i bruna toner o vitt. Lycka till i tävlingen. kram bibbi

Iffa ...... sa...

hej!
Det där skrev du väldigt bra! Det blir verkligen jul ändå och man måste lugna ner sig lite ibland tror jag och inte hetsa så, tack för påminnelsen!!!

Vad fint det kortet var, jag älskar din lilla ficka på insidan!! Underbara färger och bra val av din extrafärg. Älskar blommor, härlig maffig blomarrangemang du gjort på framsidan, önskar dig STOR lycka till i utmaningen!!!!

Åh, vad mysigt du har det hemma i din lilla pepparkaksstad =)
Vad kul att du gjort det huset i så många år, det var himla fint tycker jag, måste var lite pillrigt att få ihop allt...men det är väl så det skall vara =)
Vi skall ge oss på att göra pepparkakshus i helgen. Dottern skall få ledinjektion på fredag igen så då kan hon inte gå under helgen så då blir det ett perfekt projekt tänkte vi!
kram på dig!

Elisabet sa...

Men HJÄLP så snyggt kort!! Älskar färgerna och dekorationerna.
Hörnet är inte alls fel, i scrapbooking finns ju inget rätt eller fel, utan man gör precis som man själv vill :)

En ljuvlig vinterby! Själv skulle jag inte ens komma på tanken att göra ett pepparkakshus - ett psykbryt skulle komma som på beställning ;)

Stor kram till dig!

Emma sa...

Här hamnade jag idag för första gången och jag måste bara få säga att jag sällan sett någon pyssla så innerligt som dig, och med så mycket olika saker! Älskar hur det liksom "lyser" igenom i dina julkort att de är gjorda för att glädja och för att det är roligt att skapa. Och ljusen sen, helt underbara... och pepparkakshusets historia var riktigt mysig. Med mera mer mera :) Tack för mysstunden i din blogg idag!

Ulla sa...

Så fint kort det blev grannen säkert jätteglad för och vilket pepperkakshus du är så flitig.
HA en god helg.
Kram Ulla

Lisan sa...

Jättefint kort och vilken julstämning du skapar, ha en bra helg, kramis Lisan

Holgis sa...

Hej!

Vilket hus du har gjort! Jag, mina syskon och far brukar tävla i hus/tingest bygge men i år hinner jag inte hemhem innan jul =(
Gillar swirlsen på kortet, den idén ska jag nog lifta.
Tips till armen på babytröjan, ta en virknål och typ virka upp maskan från där den fattas och upp genom stickningen, går lite fortare än att börja från början =)
God jul!

Anneli sa...

Åh så underbart fint julkort, så snyggt det blev med alla blommor! kram Anneli

Växelhäxan från norrland sa...

Så himla fint kort du har gjort! Super tjusigt! Swirlsen är den från memory också?

Pepparkashuset va tjusigt det också, en annan har inte tålamod för det! God jul på dig!

Karin sa...

Hallå Mona!
Woaw vilket fint kort! Så många fina dekorationer och härliga färger tillsammans.
Ditt pepparkakshus var ju jättefint och hela "byn" med, ser mysigt ut!
Kram från Karin

Cornelia sa...

Ljuvligt kort som grannen säkert uppskattade mycket! Vackert med alla blommorna och så fint i färgerna!

Och pepparkakshuset med omgivningar... WOW! vilket arbete och så mysigt med ljusen i kyrkan och.. .och.. och...